Je kent vast het 5 Moments of Need model? Het model bestaat uit de 5 momenten waarin werknemers het meest geneigd zijn om te leren. Die wetenschap komt je van pas wanneer je werknemers op het juiste moment gemotiveerd wil laten leren. Maak daarom gebruik van deze 5 momenten zodat je werknemers optimaal worden ingezet!
Wat zijn de 5 Moments of Need?
Het 5 Moments of Need model, ontwikkeld door Bob Mosher en Conrad Gottfredson, identificeert 5 ‘momenten van behoefte’, waarin werknemers het meest geneigd zijn om te leren en te groeien binnen het bedrijf.
Het gaat om de volgende vijf momenten:
1. Nieuw: wanneer je iets voor de eerste keer leert
Het eerste moment is wanneer werknemers iets voor de eerste keer leren. Dit is een cruciale fase waarin de motivatie hoog is, vooral bij het begin van een nieuwe baan. Daarom is het hebben van een goed inwerkprogramma ook zo belangrijk.
2. Meer: wanneer je meer wil leren
Hier gaat het om de ambitie van werknemers om meer te leren. Dit kan variΓ«ren van verdieping van bestaande kennis tot het verwerven van nieuwe vaardigheden om hun professionele ontwikkeling te bevorderen.
3. Toepassen: wanneer je gaat toepassen
Het toepassen en verdiepen van kennis in de praktijk is een belangrijk moment. Dit is wanneer werknemers de geleerde informatie daadwerkelijk gaan gebruiken in hun dagelijkse taken en werkzaamheden.
4. Oplossen: wanneer er iets mis gaat
Wanneer er iets misgaat, ontstaat een leermoment. Hier leren werknemers hoe ze problemen kunnen oplossen en verbeteringen kunnen aanbrengen.
5. Veranderen: wanneer er iets verandert
Dit moment doet zich voor wanneer er veranderingen plaatsvinden binnen het bedrijf. Het leren is gericht op het begrijpen en aanpassen aan deze veranderingen.
Het Five Moments of Need-model benadrukt dat traditionele benaderingen mogelijk niet voldoende zijn om aan de behoeften van werknemers in al deze verschillende momenten te voldoen. Het model moedigt organisaties aan om een diversiteit aan leerervaringen te bieden om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van werknemers op elk van deze vijf momenten.
Organisatie die kiezen dit model in te zetten krijgen de mogelijkheid leerervaringen op maat te leveren, op het juiste moment en in de juiste vorm. Wat leidt tot verbeterde prestaties, kostenbesparingen en een cultuur van continu leren binnen de organisatie.
Als je op zoek bent naar mogelijkheden voor een eigen academie, waarmee je een model als deze perfect kunt ondersteunen, neem gerust contact met mij op.Β Of ontdek voor die belangrijke first Moment of Need de Onboarding Game, een handig hulpmiddel om een doeltreffend inwerkprogramma op te zetten!
0 reacties