Hét evenement over leren, e-learning en innovatie
Ein-de-lijk is het bijna zover. We hebben er lang, erg lang op moeten wachten. Maar op 22 juni is het dan écht zover: het Learning Innovators Festival.
Tijd voor een vooruitblik naar het evenement en een korte terugblik op de afgelopen maanden, waarin er hard werd gewerkt om een geweldig leerevenement neer te zetten en waarin diverse sprekers ons in kennissnacks al warm maakten voor het festival op 22 juni.
Een evenement in Coronatijd
Het is september 2021. We hebben een mooie zomer achter de rug en lijken de pandemie eindelijk een beetje achter ons te laten. Vakanties naar het buitenland, hier en daar een feestje. ‘We kunnen weer’, dachten we ook bij Pluvo. Hoog tijd om weer een editie van het Learning Innovators Festival te organiseren.
Er werd een stip op de horizon gezet. 10 maart 2022 zou het gebeuren. Er werd een prachtige locatie geregeld en bevlogen sprekers werden ingeschakeld om van het Learning Innovators Festival een groot succes te maken. Maar toen werd er roet in het eten gegooid…
Naarmate 10 maart steeds dichterbij kwam, bleek dat we Corona nog niet achter ons hadden gelaten. Integendeel. Waren we naïef geweest? Of gewoon optimistisch? Hoe dan ook, we moesten een besluit nemen. Een zittend evenement paste niet bij de insteek van het evenement. En zo werd besloten #LIF22 te verplaatsen naar 22 juni – geen wintereditie, maar een zomers feestje. Ach ja, we zagen er ook wel de voordelen van in.
Kennissnacks
Nu we zo’n lange aanloop hadden naar het evenement, gaf dat ruimte voor een reeks interessante kennissnacks. Elke maand organiseerden we een online bijeenkomst voor festivalgangers en geïnteresseerden. Henny en Peter, beide organisatoren van het festival, trapten af. Zij beten zich in de vraag: hoe kun je leerplatformen creatief inzetten? Daarna volgden er nog vele sprekers.
Zo liet Lotte Brouwer ons kennismaken met het begrip ‘Human-centered instructional design’. Haar kernboodschap vatte ze uitdagend samen als “Sorry, het gaat hier niet om jou”. Confronterend, maar ontzettend waar. Een ontwerpproces van e-learning, legt ze uit, hoort niet te starten bij de content die de leraar wil overbrengen. Content driven course design noemt ze dit. Je stopt je cursus vol met content, zonder te weten waar je naartoe gaat en wie er met je mee gaat.
Human-centered instructional design staat daar recht tegenover. Het ontwerpproces begint niet met de vraag ‘wat wil ik vertellen?’, maar met de vraag ‘wat moet mijn deelnemer kunnen en begrijpen?’. Zo ontwikkel je e-learning die jouw deelnemers écht vooruit helpen.
In de kennissnacks daarna doken we in heel gevarieerde onderwerpen. Helma van den Berg liet ons kennismaken met de soorten en toepassingen van microlearning, we doken samen met Stefan Hollegien van Fideo in de wereld van (educatieve) video en Richard van Tilborg wist ons alles te vertellen over de voordelen van technologische toepassingen in leerprocessen.
Tijdens de kennissnack in april deden we het net even anders. We ontmoetten elkaar deze keer niet in Zoom, maar in de virtuele wereld van Spatial.io. De een met een VR bril op, de ander gewoon in de browser. We zagen hoe Virtual Reality wordt toegepast, bijvoorbeeld bij de Politieacademie, om bepaalde vaardigheden te trainen of mensen te confronteren met realistische scenario’s. Schietoefeningen, reanimatiecursussen of hoogtevrees overwinnen; VR blijkt heel divers ingezet te kunnen worden.
Op het moment van schrijven volgen er nog twee kennissnacks. Houd de Meetup in de gaten om deel te nemen: www.meetup.com/Learning-Innovators
Vooruitblik naar het evenement
En wat kun je nou precies verwachten van het Learning Innovators Festival? Zodra je binnenkomt op de locatie, Kanaal30 in Utrecht, loop je de foyer binnen. Hier word je begroet door de grote raampartijen, waar – als het even meezit – de zon uitbundig doorheen straalt. Niemand minder dan Dr. Martijn van der Spoel zal hier het evenement openen met een keynote. Met zijn enorme bevlogenheid en passie voor leerpsychologie, weet hij mensen te enthousiasmeren en aan het denken te zetten.
Natuurlijk wil je dat jouw trainingen positieve veranderingen teweegbrengen. Maar weet jij dan ook welke processen mensen echt aan het denken zetten, het beste werken en waarom? – Dr. Martijn van der Spoel
Tijdens het tweede deel van de middag kun je verschillende workshops volgen. Wil je aan de slag met video, duik je in de wereld van Virtual Reality, ga je aan de slag met microlearning of leer je liever de fijne kneepjes van human-centered instructional design? Jij bepaalt met welke nieuwe kennis je aan het einde van de dag Utrecht weer verlaat.
Even geen workshop? Dan is er van alles te beleven op het festivalterrein in de foyer. Voer opdrachten uit voor de #LIF22 Bingo, speel een virtuele escaperoom, ga met de voetjes van de vloer in de silent disco (waar je nog wat van leert ook!), ontmoet andere mensen met dezelfde interesse voor leren of zak gewoon even lekker onderuit. Niks moet, alles mag.
De afgelopen maanden heb ik samen met Melody, Henny & Peter met ontzettend veel plezier aan de voorbereiding van het Learning Innovators Festival gewerkt. Ik hoop dat je LIF22 zult ervaren als een ontspannen, speels en informeel evenement. Als je alleen al de helft van het plezier ervaart dat wij hadden bij het organiseren van het festival, dan weet ik zeker dat het een enorm geslaagde dag zal worden!
Nog geen tickets gekocht voor het Learning Innovators Festival? Bekijk onze eventpagina voor meer informatie en tickets. Wacht niet te lang, want er is ruimte voor maximaal 100 personen.
Geschreven door Nico van der Veen – E-learning expert bij Pluvo & organisator van het Learning Innovators Festival
0 reacties