Geïnspireerd door Game Design
Vanmorgen mag ik namens een van mijn opdrachtgevers aan de slag met Gamende Gasten. Een initiatief van Ondernemende Gasten, gevestigd in de prachtige, voormalige MTS aan de Vondellaan in Utrecht. Een ochtend lang, samen met zo’n 20 andere professionals uit diverse branches, in een inspirerende omgeving ervaren hoe het is het ontwerp van je eigen serious game stapsgewijs op te bouwen.
Game design / Learning design
Een vergelijking dringt zich op. In dit geval zeker. Serious games streven immers meer na dan enkel amusement. En vaak is dat een leerdoel.
Aan een vergelijking waag ik mij niet. Maar wat ik me wel afvraag is: “Kunnen we bij het ontwerpen van leerarrangementen misschien iets leren van game design, zodat we onze trainingen aantrekkelijker kunnen maken voor deelnemers?”
Geïnspireerd door de toffe sessie van vanmorgen, hieronder enkele kenmerkende eigenschappen van games. Vooral ook wat we daaruit kunnen leren bij het ontwerpen van onze leerarrangementen:
Games zetten de actie voorop
Start met enkele uitdagende activiteiten in plaats van lange introducties en opsomming van leerdoelen. Zo hou je de aandacht vast en raak je je deelnemers niet meteen al kwijt.
Games maken spelers zo snel mogelijk wegwijs
Geef in je training snel relevante informatie waarmee je deelnemers begeleidt. Denk aan de navigatie door de training, extra bronnen van informatie, enz..
Games dagen uit op het juiste moeilijkheidsniveau
Begin met eenvoudige taken en voer geleidelijk aan de moeilijkheidsgraad op. Google maar eens op “Goldilocks Principle”. Het gaat erom dat je streeft naar een balans in taken die precies goed is voor de capaciteit die iemand aankan.
Games geven spelers autonomie
Laat de deelnemers zelf ontdekken. Structuur is fijn om er voor te zorgen dat niemand de weg kwijtraakt maar probeer deelnemers zoveel als mogelijk hun eigen leerpad bepalen.
Games houden de score bij
Implementeer bijvoorbeeld een voortgangsbalk en overweeg prestatie-indicatoren om de voortgang te laten zien. Vergelijking met andere deelnemers is niet altijd handig omdat je wil motiveren i.p.v. precies het tegenovergestelde effect bereiken.
Games maken repeterend of saai werk interessant
Dat kun jij met je trainingsmateriaal ook doen. Voeg een of meer relevante uitdagingen toe en je zult zien dat deelnemers dat waarderen. Ze blijven hangen en het leereffect gaat omhoog.
Games gebruiken hoge inzet
Ze redden de planeet, vliegen naar Mars of zorgen voor een rendabel amusementspark. Maak ook in je training de doelen groter en inspirerender om de betrokkenheid te vergroten.
Games blijven interessant
Spelers komen telkens terug voor meer. Ontwerp trainingen met een “herhaal”-waarde door sessies aan te bieden met telkens een andere, willekeurige activiteit. Wellicht komen deelnemers ook na het behalen van de leerdoelen terug om te zien wat er nog meer op ze wacht.
Tot zover het rijtje tips dat ik voor je verzamelde. Er zijn er vast nog veel meer. Laat deze je alvast inspireren en deel vooral jouw aanvullingen met mij. Ga er bij een volgend ontwerp eens mee aan de slag als je dat niet al deed. Kijk bij je testers hoe ze erop reageren. Ik ga dat in elk geval zelf wel doen. En wie weet, worden we aangenaam verrast door de feedback die we krijgen.
0 reacties