‘Geef mij eens één goeie reden om te starten met een eigen academie.’
Ik kreeg deze vraag naar aanleiding van de meest recente Labby Leuks. Hoewel het op het eerste gezicht een eenvoudige vraag lijkt, is het antwoord op deze vraag essentieel. Als je niet weet waarom je zou moeten starten met een eigen academie, is het misschien wel beter om er helemaal niet aan te beginnen.
Om succesvol te zijn met een eigen academie, zijn er nog een aantal randvoorwaarden:
Definiëren van doelen en visie
Allereerst moet je weten waar je als organisatie voor staat en wat je wil bereiken. Waarom doe je als organisatie wat je doet? En hoe doe je dat dan?
Een heldere visie en concrete doelen vormen de basis voor het definiëren van de doelstellingen van je academie. Of het nu gaat om het verbeteren van vaardigheden, het stimuleren van innovatie of het versterken van de bedrijfscultuur, een duidelijke visie op leren en concrete doelen zijn de belangrijkste randvoorwaarden.
Het ‘leven’ van de visie
Een visie moet niet alleen op papier staan; het moet worden geleefd binnen de organisatie. Het is essentieel dat alle medewerkers bekend zijn met de visie en meegaan in de ontwikkeling.
Plaats van de academie
Een andere belangrijke overweging is de plaats van de academie binnen de organisatie. Dit kan bijv. HR zijn, een afdeling opleidingen of zelfs buiten de organisatie.
Duidelijkheid over het eigenaarschap en de verantwoordelijkheden is van groot belang. Bovendien moet er een systeem zijn om technische, functionele en inhoudelijke aspecten van de academie te beheren.
Relevantie van leercontent
De content die wordt aangeboden moet actueel, gevarieerd en up-to-date zijn. Dit vereist een grondige analyse van de benodigde kennis en vaardigheden van de werknemers.
Het is ook belangrijk om rekening te houden met verschillende leerstijlen en voorkeuren bij het kiezen van leermethoden. Niet iedere vorm van leren is geschikt voor elk doel of doelgroep. Kies daarom de juiste mix van leermethoden die hierop aansluiten.
Externe platformen
De leercontent hoeft niet altijd uit je eigen organisatie te komen. Er is niets mis mee om algemene, niet organisatiespecifiek materiaal in te kopen en op je eigen platform aan te bieden. Denk aan OnlineAcademy, Studytube of GoodHabitz. Voor de betrokkenheid van medewerkers is het wel goed om alles op één plek aan te bieden en organisatie specifieke content niet ondergeschikt te maken aan die van derden.
Keuze van het leerplatform
Tot slot is de keuze van het leerplatform essentieel. Het platform moet geschikt zijn voor het beschikbaar stellen van leercontent, het volgen van de voortgang van medewerkers en het verzamelen van feedback. Hoewel belangrijk, moet de keuze van het platform (SAAS of self hosted) passen bij de andere randvoorwaarden en niet het startpunt vormen.
Het opzetten van een eigen academie is een serieuze onderneming die zorgvuldige planning en overweging vereist. Door te voldoen aan een aantal randvoorwaarden, vergroot je de kans op succes en maximaliseer je de impact van je academie op de organisatie. Wil je meer informatie over het opzetten van je eigen academie? Neem gerust contact met mij op!
Lees ook: Leercultuur: de sleutel tot succes in jouw organisatie
0 reacties