Games, van oorsprong puur tijdverdrijf, zijn voor het zakelijke gebruik inmiddels uitgegroeid tot uiterst krachtige leermiddelen. Je komt ze tegenwoordig in allerlei vormen tegen. In deze blog duik ik nog maar eens in de kleurrijke wereld van educatieve games. Ik verken de verschillende types, de unieke voordelen die ze bieden in leeromgevingen, en hoe je ze effectief integreert in je leerontwerp. En tot slot, een kijkje in een aantal praktijkvoorbeelden!
Welke typen games zijn er?
Er zijn drie soorten games die ik met je wil bespreken, namelijk game-based learning, serious games en gamification. Bij game-based learning hebben de spelers een doel en moeten zij zich houden aan de spelregels. Game-based learning is voornamelijk gericht op amusement en vermaak. Serious games zijn spellen met als doel om iets te leren of om bewustzijn te creëren. Vaak gaat dit om complexere doelen, zoals gezondheidsdoelen. Ze vinden plaats in een simulatieomgeving. Bij gamification worden spelelementen toegepast op de werkvloer of op het onderwijs. Het gaat dan bijvoorbeeld om een puntensysteem, spelregels of het krijgen van feedback over je leervoortgang.
De kracht van games bij leren
Waarom zou je games inzetten bij het leren? Er zitten verschillende voordelen aan die het echt een toegevoegde waarde geven om games in te zetten.
• Meer motivatie: door spelelementen als een leaderboard toe te voegen, worden medewerkers gemotiveerd om te leren en te winnen.
• Sluit aan bij leervoorkeuren: serious games kunnen op verschillende manieren worden ontworpen en ingezet, zodat de games aansluiten bij de leerstijl [link naar blog leerstijlen] die voor de medewerkers het beste werkt.
• Maakt saaie taken leuker: het saaie repetitieve leren kan leuker worden gemaakt door middel van de onvoorspelbaarheid van games. Het is namelijk nooit zeker hoe een spel eindigt en dat houdt het spannend.
• Mogelijkheid om te experimenteren: leren met behulp van een serious game of game-based learning gebeurt in een fictieve omgeving. Daardoor kunnen de medewerkers in een veilige omgeving leren van hun fouten.
• Aantrekkelijker: games sluiten aan bij de interesses van de medewerkers, waardoor het leren met behulp van games aantrekkelijker wordt.
• Teambuilding: maak je teams hechter door collega’s met of juist tegen elkaar te laten spelen. Dit sociale component zorgt daarnaast ook voor meer motivatie om te leren.
In 3 stappen een leeroplossing
Wil je games gaan inzetten bij het leren? Met deze drie stappen ontwerp je een leeroplossing waarin gamen een rol speelt.
1. Analysefase
Eerst onderzoek je welke leerdoelen medewerkers moeten behalen en wat de organisatie met de leerdoelen wil bereiken. Zo bepaal in welke mate gamen en spelelementen kunnen worden toegepast tijdens het leerproces.
2. Ontwerpfase
Als de doelen bekend zijn, kijk je welke soort game het beste aansluit: game-based learning, serious games of gamification. Kies voor serious games als je medewerkers ergens bewust over wil laten worden. Gamification is geschikter wanneer je een gedragsverandering nastreeft. Daarnaast bepaal je wat de medewerkers moeten doen om het spel te winnen, hoe de score wordt bijgehouden en welke regels er zijn.
3. Ontwikkelfase
Nu werk je de game in detail uit. Je maakt het spel en ontwikkelt de verschillende leer- en werkvormen. Na deze fase kun je het spel inzetten om de eerder vastgestelde leerdoelen te bereiken.
Voorbeelden uit de praktijk
Ik sluit de blog af met een aantal voorbeelden uit de praktijk.
Kahoot
Kahoot is een goed voorbeeld van gamification. Deze app om een quiz mee te maken wordt vaak gebruikt door trainers om de kennis van deelnemers te testen. Na elke vraag zien de deelnemers het leaderboard met het aantal punten dat ze hebben behaald.
Vrijspraak
Door het spelen van het bordspel ‘Vrijspraak’ worden officieren van justitie in opleiding zich bewust(er) van hun verantwoordelijkheid en eigen leerprocessen en vraagstukken. Deze serious game, in de vorm van een bordspel, opent het gesprek over onderwerpen als integriteit en persoonlijke ontwikkeling op een laagdrempelige manier.
Hackshield
Hackshield is eveneens een serious game en leert jonge kinderen op een spelende wijze wat de gevaren zijn van cybercriminaliteit. In Hackshield worden kinderen opgeleid tot Cyber Agents om zichzelf en andere te beschermen tegen cybercriminelen.
Onboarding game
En als laatste mijn eigen game, de Onboarding Game. Dit is een kaartspel waarmee je je bestaande inwerkprogramma kan analyseren of een nieuw programma kan ontwerpen. De onboarding game is een voorbeeld van een serious game. Wil je meer weten? Bekijk hier de Onboarding Game.
Wil je liever een interactieve sessie? Ga dan voor een sessie van maximaal twee uur waarbij we samen aan de slag gaan met de Labby Onboarding Game. Neem contact op om alle mogelijkheden te bespreken!
0 reacties