Het idee achter de leerstijlentheorie, klopt dat wel? Leren mensen echt beter als ze informatie krijgen op de manier die ze het fijnst vinden, zoals door te kijken, te luisteren, te lezen of door te bewegen? Ik weet dat het een gangbare theorie is, maar ik heb nog geen onderzoek gezien dat aantoont dat het echt uitmaakt voor hoe goed je nou eigenlijk iets leert. Wat wel belangrijk is, is de afwisseling in hoe je iets leert en dat je actief bezig bent met de stof. Dus, in plaats van alleen maar te focussen op één manier van leren, lijkt het beter om verschillende manieren te gebruiken. Ook het combineren van kijken en luisteren – bijvoorbeeld door middel van een plaatje met uitleg – helpt mensen beter te leren. Dus, het gaat er niet om hoe je leert, maar meer om hoe je de informatie op verschillende manieren verwerkt.
Wat zijn leerstijlen?
Een leerstijl is een manier van leren. Het idee achter de leerstijlentheorie is dat we allemaal verschillend zijn en dat een ieder eigen voorkeuren heeft voor de manier van leren.
Er bestaan diverse leerstijlen, ik leg ze kort voor je uit:
• Visuele leerstijl: bij deze leerstijl leer je graag door middel van foto’s, illustraties en diagrammen. Geen lappen tekst, maar zoveel mogelijk visueel gemaakt.
• Bewegende leerstijl, oftewel de kinesthetische leerstijl: bij deze leerstijl kom je graag in beweging en leer je het beste door te doen. Niet blijven zitten, maar actief met de stof aan de slag gaan.
• Sociale leerstijl: bij deze leerstijl leer je graag in groepen. Door over de stof te praten, aan de slag te gaan in een groepssessie, of bijvoorbeeld door het voeren van een debat.
• Solitaire leerstijl: deze leerstijl is het tegenovergestelde van de sociale leerstijl. Bij deze leerstijl leer je namelijk het liefst alleen, op een rustige plek waar je niet gestoord wordt.
• Logica leerstijl: deze leerstijl is gebaseerd op logica, zoals patronen, systemen en strategieën. Niet op gevoel, maar alles onderbouwd met feiten.
In dit verband mogen ook de leerstijlen van Kolb niet ontbreken. Vier leerstijlen die zijn gebaseerd op gedrag: de denker, de doener, de dromer en de beslisser. Een denker leest eerst de handleiding voordat hij ergens aan begint, een doener begint meteen.
Grappig is om ons leergedrag eens te vergelijken met hoe dieren leren. Ook bij dieren onderkennen we meerdere leerstijlen. Zoals je ziet zijn er verschillende manieren om verschillende leerstijlen te omschrijven.
Leerstijlentheorie: zin of onzin?
De leerstijltheorie klinkt zinnig, want we zijn allemaal verschillend. De één leert het liefst uit een boek en iemand anders leert het liefste door het meteen in de praktijk toe te passen. Hierdoor is het logisch verschillende leerstijlen te onderkennen. De theorie gaat er van uit dat wanneer je leert in jouw leerstijl, je beter en effectiever leert.
Om dit te bewijzen is er veel onderzoek gedaan naar leerstijlen. En wat blijkt? Er is helemaal geen bewijs dat je echt beter presteert in je eigen leerstijl! Leren is een complex proces en is afhankelijk van diverse factoren. Hierdoor lijkt het nemen van leerstijlen als uitgangspunt bij het ontwerp van je leerinterventie minder zin te hebben dan over het algemeen wordt aangenomen.
Wat wel werkt? Leren is complex, geen enkele theorie werkt altijd. Het is belangrijk om variatie te hebben bij het leren. Een actieve verwerking van de stof is noodzakelijk. Daarnaast is het combineren van beeld en geluid een krachtig middel om de stof tot je te nemen.
0 reacties