Microlearning: efficiënt leren in hapklare brokken

Microlearning: efficiënt leren in hapklare brokken

Geschreven door: Peter Haasdijk

🇳🇱 Beusichem 🍏🍐 Ondernemer, vader, levensgenieter, 🏃‍♂️ hardloper. Eigenaar Profidor | Labby 🛫 Onboarding 🎓 Leerplatform 👨‍💻 Online vergaderen #Onboarding-menéér 🎓 Co-founder Learning Innovators

26 augustus 2024

Met een aandachtsspanne van slechts 8 seconden, is de gedachte aan het doornemen van een lange e-learning allesbehalve aantrekkelijk. Misschien wel dé reden waarom microlearnings nog steeds aan populariteit winnen. In deze blog geef ik je een korte toelichting, de voordelen en hoe je het maken van een microlearning in gang zet.

Wat is microlearning?

Microlearning is een krachtige manier om lesstof op te delen in korte, gerichte leermodules. Ontworpen om snel en gemakkelijk te begrijpen, helpt deze aanpak medewerkers om in een mum van tijd de vaardigheden op te doen en te behouden die ze nodig hebben om hun werk effectief uit te voeren. Het doel is om hen te motiveren door leerprocessen behapbaar en direct toepasbaar te maken.

Hoe maak je een microlearning?

Het belangrijkste bij het ontwikkelen van microlearning is het helder maken van het doel en de betekenis ervan. Mijn advies is om dit SMART te formuleren, zodat je na afloop het leertraject kunt evalueren. Hierdoor kun je, indien nodig, aanpassingen doorvoeren om de microlearning nog effectiever en efficiënter te maken.

Vervolgens stel je de doelgroep van je microlearning vast. Een veelgebruikte methode hiervoor is het ontwikkelen van een persona, een profiel van de ideale deelnemer. Om informatie hiervoor te vergaren, kun je gebruikmaken van empathy mapping. Je onderzoekt wat de deelnemer denkt, voelt en welke pijnpunten worden ervaren. Met deze inzichten creëer je een stevige basis om de microlearning effectief af te stemmen of de behoeften van je doelgroep.

Nu deze basis is gelegd, kun je beginnen met het ontwerpen van een learning journey. In deze fase verdeel je de lesstof in kleinere, behapbare brokken en maak je gebruik van diverse contentvormen. Je stemt deze zorgvuldig af op je persona, zodat er een evenwicht ontstaat tussen kleine en grote uitdagingen die de persona blijven prikkelen en motiveren.

Die behapbare kennisbrokken kun je op verschillende manieren vormgeven. Veel mensen leren graag visueel, dus videomodules zijn een goede optie. Maar er is meer mogelijk. Door gamification toe te voegen met bijvoorbeeld animaties en storytelling breng je de leerstof op een boeiende manier over. Ook quizelementen kun je hierin opnemen om het leren interactief en uitdagend te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus dit is het moment om creatief te zijn!

Wanneer alle voorbereidende stappen zijn gezet, is het tijd voor de ontwikkeling. Met je persona aan de hand werk je alle aspecten van je microlearning uit. Je zoekt naar visuele elementen die niet alleen je boodschap effectief overbrengen, maar ook aantrekkelijk zijn voor je doelgroep.

Wanneer alle onderdelen zijn afgerond, is het tijd om de microlearning bij je doelgroep te lanceren. Vergeet daarbij niet de laatste, maar cruciale stap: evaluatie. Analyseer hoe je doelgroep de learning journey doorloopt, vraag om feedback, en breng waar nodig verbeteringen aan. Dit zorgt ervoor dat je leertraject niet alleen effectief blijft, maar ook continu wordt geoptimaliseerd.

Overigens hoef je deze vier stappen niet per se sequentieel uit te voeren. Vanaf de ontwerpfase kun je onderdelen prima, tegelijkertijd, los van elkaar ontwikkelen, en toetsen bij je doelgroep voordat je overgaat op de implementatie van je eindproduct.

De voordelen van microlearning

Zoals eerder genoemd, maakt microlearning leerprocessen behapbaar, waardoor medewerkers zich gemotiveerder voelen om de lesstof daadwerkelijk op te nemen en toe te passen. Daarnaast geeft het hun een stukje flexibiliteit, omdat ze op eigen tempo kunnen leren en op een zelfgekozen moment.

Verder zorgt microlearning voor een betere retentie. Volgens Millers wet heeft ons brein een beperkt kortetermijngeheugen, waardoor we slechts een beperkt aantal items tegelijk kunnen onthouden. Door informatie in kleine, behapbare stukjes aan te bieden, kunnen we deze effectiever opslaan en onthouden. Bovendien wijst de vergeetcurve van Ebbinghaus erop dat we informatie langer vasthouden als we het leren over een langere periode spreiden.

Conclusie

Hoewel de voordelen duidelijk zijn, is het belangrijk om te benadrukken dat microlearning niet bedoeld is als volledige vervanging voor alle vormen van werkplekleren. Niet elke cursusinhoud laat zich immers opdelen in korte modules. Voor diepgaandere en complexere onderwerpen blijven traditionele leermethoden soms noodzakelijk.

Daarbij leiden korte leerinterventies niet automatisch tot hogere betrokkenheid van de lerende. Om echt effectief te zijn, moeten microlearnings goed afgestemd zijn op zowel de doelgroep als de inhoud. Dit betekent dat er gebruik moet worden gemaakt van aantrekkelijke multimedia-inhoud en interactieve elementen om de gebruikers te boeien en betrokken te houden. Alleen dan kan microlearning zijn volledige potentieel bereiken als een waardevolle aanvulling op het bredere opleidingsprogramma.

Wil je nog meer leren over effectieve leermethodes? Ontdek ook mijn blog over nano-learning! Of neem contact met mij op om samen te kijken hoe microlearning het leertraject van jouw organisatie kan versterken.

Dit vind je misschien ook leuk …

PDF naar Podcast: Google NotebookLM

PDF naar Podcast: Google NotebookLM

Google NotebookLM maakt het eenvoudig om lange documenten samen te vatten en om te zetten in levensechte podcasts. Ideaal voor het toegankelijker maken van content, zoals onboarding roadmaps. Probeer het zelf voor efficiëntere kennisdeling!

LIFOW: leren in je dagelijkse routine

LIFOW: leren in je dagelijkse routine

Gevangen in de onophoudelijke stroom van werk. Een eindeloze reeks e-mails, vergaderingen en dagelijkse taken slokt onze tijd op, waardoor het vrijwel onmogelijk lijkt om tijdens de werkdag ruimte te vinden voor persoonlijke ontwikkeling.

ADDIE-model: tijd voor een opfrisbeurt?

ADDIE-model: tijd voor een opfrisbeurt?

Veel organisaties gebruiken het ADDIE-model nog steeds 1-op-1 voor het ontwikkelen van trainingsmateriaal. Maar hoe relevant is het model uit de jaren ’70 nog? Moeten we het achter ons laten, of kan het misschien met een opfrisbeurt weer helemaal van deze tijd worden?

0 reacties

Labby Leuks

Labby Leuks

Iedere maand wat leuks van Labby bij de post?

Via de Labby Leuks deel ik blog- en nieuwsberichten om je op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen op het gebied van inwerken en opleiden.

Bedankt voor je inschrijving! Vanaf nu ontvang je iedere maand een editie van de Labby Leuks.

App me
Appen met Labby
Hallo 👋
Heb je een vraag over werken en leren 'op afstand'?
Stuur mij dan een appje.