Online dienstverlening in maatschappelijk werk, je faciliteert het zelf met Moodle.
Een maatschappelijke organisatie wil haar cliënten en hun sociale netwerk in staat stellen zelf de regie te pakken en weer mee te doen. Je kunt je voorstellen dat het uitbreken van de Corona crisis haar enorm beperkte in de dienstverlening.
Het betreft hier een vernieuwende en ambitieuze organisatie, actief in tientallen gemeenten verdeeld over enkele provincies. Het is haar ambitie haar cliënten en hun sociale netwerk dusdanig te faciliteren dat zij in staat zijn om zelf de regie te pakken en weer mee te doen. Ze gaat daarbij uit van aanwezige talenten en zet in op wederkerigheid.
De medewerkers van deze organisatie werken daar waar haar cliënten zijn: In wijken en buurten, gezondheidscentra, buurtcentra, scholen en bij cliënten thuis. Zij begeleiden en ondersteunen bij dagelijkse leefproblemen. Denk daarbij aan vragen en problemen op gebied van:
- Relatie en huwelijk.
- Geld en werk.
- Gezin en opvoeding.
- Rouw en verlies.
- Ruzie en geweld.
Hiervoor is een breed pakket aan diensten beschikbaar, van licht tot intensief. Zowel individueel als collectief.
Dingende behoefte aan digitaal contact
Je kunt je voorstellen dat het uitbreken van de Corona crisis deze klant enorm beperkte in haar dienstverlening. Er ontstond acuut een dringende behoefte aan digitaal contact. Met digitale werkvormen kan er namelijk veel sneller en frequenter contact zijn als zonder. Contact dat beter op vraag is afgestemd, en alleen dan wanneer het nodig is.
Werken en leren voor medewerkers en cliënten
Met heldere doelstellingen voor ogen waren de eerste usecases al vrij snel beschikbaar. Dit stelde ons in staat om al in een vroeg stadium de eerste fase van het project te realiseren: het faciliteren van digitaal werken en leren voor medewerkers en cliënten. Hierbij is privacy uiteraard niet uit het oog verloren.
Resultaat
Een goed gedocumenteerd leerplatform waar een diversiteit aan zelfhulp- en groepstrainingen actief wordt aangeboden. Een aantal trainers is in staat trainingen te faciliteren en soms zelfs te ontwikkelen.
In een van de volgende fases vindt introductie plaats van digitaal werken en leren bij andere bestaande en bij nieuwe medewerkers. Gebruikmakend van de inmiddels opgedane ervaring kan dit onboarding proces worden ingericht c.q. geoptimaliseerd. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van het opgeleverde leerplatform.
Sta jij ook voor de uitdaging om werken en leren anders te faciliteren dan dat je nu gewend bent, dan kan ik je wel wat meer vertellen over de mogelijkheden en wat ik met Labby daarbij voor je kan betekenen.
Lees ook
“Online groepswerk is helemaal niet zo ingewikkeld” Wouter Bruijning, 8 februari 2021.
0 reacties