+31 613272159 info@labby.nl

Podcast als leerinterventie: ontdek de kracht van audio

Podcast als leerinterventie

Geschreven door: Peter Haasdijk

🇳🇱 Beusichem 🍏🍐 Ondernemer, vader, levensgenieter, 🏃‍♂️ hardloper. Eigenaar Profidor | Labby 🛫 Onboarding 🎓 Leerplatform 👨‍💻 Online vergaderen #Onboarding-menéér 🎓 Co-founder Learning Innovators

30 juli 2024

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe podcasts je kunnen helpen informatie tot je te nemen of nieuwe dingen te leren, terwijl je op de fiets zit, in de file staat of de hond uitlaat? In dit artikel duik ik in de wereld van de podcast als leerinterventie en vertel ik je meer over hoe je dit populaire medium kunt inzetten om te inspireren en te ontwikkelen. Laat je verrassen door de kracht van audio en ontdek de voordelen van de podcast als leerinterventie!

Wat is een podcast?

Mocht je nog niet bekend zijn met de term podcast: Een podcast is een gesproken audio-opname die afgespeeld kan worden via een smartphone, tablet of computer. Een podcast heeft vaak een bepaald thema of bestaat uit een serie van afleveringen met een thema. De naam podcast is een samenvoeging van de woorden iPod en broadcast (Engels voor uitzending). Dat podcasts steeds populairder worden, zie je ook terug in de cijfers: uit onderzoek blijkt dat in 2024 bijna de helft van alle Nederlanders weleens naar een podcast luistert.

Er zijn verschillende soorten podcasts, zoals educatieve podcasts, interviews, reportages of documentaires. In deze blog bespreek ik educatieve podcasts die je kunt integreren in leerprogramma’s.

De voordelen van podcasts als leerinterventie

Podcasts worden voor verschillende doeleinden gebruikt, waaronder voor leerinterventies. Hier zitten verschillende voordelen aan:

• Podcasts zijn makkelijk te beluisteren op elk moment en op elke plek. Veel deelnemers waarderen deze flexibiliteit.
• Podcasts kunnen worden aangepast aan het leerniveau en de interesses van de deelnemer.
• Het is vaak goedkoper dan traditionele trainingsmethoden.
• Podcasts kunnen een verhaal op een boeiende manier vertellen, zodat deze mensen langer vasthoudt.
• Veel deelnemers vinden het leuk om naar podcasts te luisteren, wat een positieve invloed heeft op hun motivatie. Podcasts maken leren leuk!

Hoe podcasts effectief te integreren in leerprogramma’s

Er zijn verschillende manieren om podcasts effectief te integreren in leerprogramma’s. Dit kan zowel het luisteren naar een podcast zijn als het laten maken van een podcast door de deelnemers zelf.

Allereerst het luisteren naar een podcast. Je kunt als trainer zelf een podcast inspreken, iemand interviewen of een inhoudsdeskundige aan het woord laten. Je zou het kunnen inzetten om deelnemers alvast kennis te laten maken met bepaalde onderwerpen, voorafgaand aan een les of training. Ook zou je een podcast kunnen gebruiken ter vervanging van een les of training. Hierbij is het belangrijk dat je de stof die je wil bespreken zo vertaalt naar een podcast dat het voor deelnemers interessant is om naar te luisteren. Hoe je het ook inzet, zorg dat je het echt onderdeel maakt van de les of training.

Tip: Sla je podcast eens op als .mp4 (video), Zorg voor een relevante afbeelding en ondertitel je podcast. Zo verhoog je het leereffect en maak je hem nog flexibeler!

Je kunt je podcasts ook integreren in een leerprogramma door de deelnemers zelf een podcast te laten maken. Dit kan zeer effectief zijn, omdat je op een dieper niveau met de lesstof aan de slag gaat. Je kunt aan deze leeractiviteit verschillende invullingen geven, zoals deelnemers die onderling een podcast opnemen, een deelnemer die een inhoudsdeskundige interviewt of een deelnemer die zijn kijk op het onderwerp deelt.

De uitdagingen

Zoals ik al benoemde, zitten er diverse voordelen aan het inzetten van podcasts als leerinterventie, maar er zijn ook uitdagingen:

• Een podcast maken kost veel tijd. Er zit veel voorbereiding aan vast, het opnemen zelf kost tijd en vaak vindt er achteraf nog nabewerking plaats.
• Het is belangrijk dat je goede apparatuur hebt om de podcast op te nemen. Heb je dit niet, dan kan dit een nadelig effect hebben op de kwaliteit en het effect van de podcast als leerinterventie.
• Ook het luisteren naar een podcast kost tijd, zorg dat de deelnemers hier genoeg tijd voor hebben.
• Het kan een uitdaging zijn om opdrachten aan het beluisteren van de podcast te koppelen, denk hier dus vooraf goed over na.

 

In 2024 luistert 48% van de Nederlanders weleens naar een podcast. Dit groeiende percentage komt vooral doordat podcasts steeds populairder worden onder jongeren. Naar verwachting zullen podcasts de komende jaren nog populairder worden. Je kunt dus wel zeggen dat podcasts een interessant middel zijn om in te zetten als leerinterventie.

Ik wil je daarom zeker aanmoedigen om podcasts te overwegen als onderdeel van je leerprogramma’s. Kun je daar wel wat ondersteuning bij gebruiken? Ik help je graag. Neem gerust contact met mij op!

Dit vind je misschien ook leuk …

De grondtonen van leren: wat blijft en wat verandert?

De grondtonen van leren: wat blijft en wat verandert?

In deze blog wil ik de grondtonen eens bekijken in het licht van de huidige trends in leren en technologie. Sommige principes zijn tijdloos en blijven overeind, terwijl anderen door technologische en maatschappelijke veranderingen aangepast of zelfs vervangen zijn.

Leren verbindt

Leren verbindt

Ontdek hoe leren en samenwerken na 30 jaar nog steeds waardevol is. Lees het inspirerende verhaal van Peter en Pieter, waarin kennisdeling en samenwerking centraal staan.

0 reacties

Labby Leuks

Labby Leuks

Iedere maand wat leuks van Labby bij de post?

Via de Labby Leuks deel ik blog- en nieuwsberichten om je op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen op het gebied van inwerken en opleiden.

Bedankt voor je inschrijving! Vanaf nu ontvang je iedere maand een editie van de Labby Leuks.

App me
Appen met Labby
Hallo 👋
Heb je een vraag over werken en leren 'op afstand'?
Stuur mij dan een appje.