Mondkapjes af en terug naar kantoor!
Volgende week zaterdag worden de versoepelingen nog iets naar voren gehaald.
Maar, terug naar kantoor?
Wat mijn relaties vertellen
Ik sprak eerder deze week iemand die werkt op een stafafdeling van een van de grote banken. Die gaan helemaal niet terug naar kantoor. Daar worden landelijk diverse hubs ingericht waar je een of twee keer per week je collega’s op kunt zoeken voor bijv. overleg. En dat is het. Verder werk je thuis.
Een ondernemer waar ik gisteren zat vertelde mij te verwachten dat er de komende maanden wat ‘huidhonger’ (naar woord) gestild moet worden maar dat we daarna terug gaan naar het huidige normaal. Veel thuiswerken en minder naar de zaak.
Hoe het ook zij, er staan weer de nodige veranderingen voor de deur. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar mag ik je een paar tips geven?
Tips
- Maak er geen IT of Facilitair project van maar zorg dat je alle belangrijke afdelingen betrekt: HRM, Communicatie, IT, Facilitair, enz.. Betrek ook je medewerkers bij het plannen maken.
- Zorg er voor dat zij weten wanneer ze naar kantoor kunnen, hoe vaak, wie ze dan ontmoeten enz.. Stel een rooster op waar men op in kan tekenen om een kantoorplek te reserveren.
- Er moet ruimte blijven voor fysieke momenten, formeel en informeel. En niet steeds dezelfde groepjes.
- Communiceer en informeer over wat er speelt in de organisatie. Kijk of je andere communicatiemiddelen moet inzetten dan je eerder deed om je doel te bereiken.
- Pas je IT infrastructuur aan om plaatsonafhankelijk werken te faciliteren. Denk aan bijv. hybride vergaderen waarbij een deel van de aanwezigen online deelneemt.
0 reacties