Bij het opzetten van een inwerkprogramma voor nieuwe werknemers is het verleidelijk om naar bekende voorbeelden te kijken, zoals die van bol.com, Coolblue, of grote internationale namen zoals Apple, Google, en HubSpot. Maar te midden van dit zoekproces ontstaat al snel de behoefte aan concrete tips en richtlijnen om niet te verdwalen in een overvloed aan informatie. Daarom deel ik graag een paar handige tips die je kunnen helpen bij het opzetten van een effectief inwerkprogramma.
1. Voorbeelden van inwerkprogramma’s
De inwerkprogramma’s van bekende bedrijven zijn inspirerend, gestructureerd en persoonlijk. Ze bevatten vaak een ruime hoeveelheid audiovisuele producties. Hoewel deze voorbeelden aansprekend zijn, is het essentieel om te voorkomen dat je vastloopt in traditionele benaderingen, zoals het standaard bloemetje, handboek en welkom door het management. Hoe kun je deze valkuilen vermijden en ervoor zorgen dat jouw programma aansluit bij de cultuur van jouw organisatie?
2. Doelstellingen van het project
Laat de voorbeelden even links liggen en focus je op de doelstellingen van je inwerkprogramma. Een goed inwerkprogramma streeft niet alleen kostenbesparing na, maar ook verbetering van betrokkenheid, productiviteit en tevredenheid van nieuwe werknemers. Het doel is om nieuwe werknemers effectief in de organisatie op te nemen, zodat ze zich thuis voelen, de organisatie begrijpen, en hun werk optimaal kunnen uitvoeren.
3. Thema’s bij inwerken
Om de doelstellingen te bereiken kijk je misschien naar de vijf C’s van effectieve onboarding: Compliance, Clarification, Culture, Community en Connection. Zelf kijk ik graag naar de zes thema’s: Basis, Inhoud, Sociaal, Verbinding, Regels, en Persoonlijke ontwikkeling. Lekker op z’n Nederlands en een, althans voor mij, wat praktischere indeling. Deze praktische indeling biedt een heldere kijk op het ontwerpen van een inwerkprogramma. Met behulp van de thema’s ben je in staat om een grof eerste landschap te schetsen van het beoogde inwerkprogramma.
Meer weten? Lees de gids “Give’em All You’ve Got!”. Er is ook een gratis microlearning “Onderdelen van onboarding”.
4. Doelgerichte applicaties
Je hebt een platform nodig om je inwerkprogramma beschikbaar te maken voor je medewerkers. Kies een platform dat past bij je organisatie. Als je binnen je organisatie al gebruik maakt van een leerplatform, dan zet je die voor (delen van) het inwerkprogramma in. Dat geldt trouwens ook voor je HR applicaties. Inwerken kun je zien als een aparte leerlijn in je opleidingsprogramma en er zijn, zeker in het begin, veel raakvlakken met HR. Daarbij: wanneer je gebruik maakt van bij de organisatie al bekende platforms, scheelt dat enorm bij de acceptatie van je inwerkprogramma door medewerkers.
5. Meerdere inwerkprogramma’s
De laatste tip van dit artikel gaat over het aantal inwerkprogramma’s in je organisatie. Eén inwerkprogramma voor iedereen is vaak niet voldoende. Overweeg een globale onboarding, gericht op missie, visie, en organisatiestructuur, maar daarnaast ook specifieke onboarding voor bijvoorbeeld verschillende afdelingen.
Je zou ook in de fasering van je inwerkprogramma een knip kunnen maken. Een voorbeeld is dat je je voor de pre-boarding laat ondersteunen door een platform dat vooral focust op het gebruik van een mobiele app. Voor het inwerken vanaf de eerste werkdag maak je vervolgens gebruik van het leerplatform dat al live was. En tot slot heb je te maken met verschillende type functies. Medewerkers in operationele functies zijn misschien wel meer gebaat met een mobiele toepassing, terwijl administratieve of staffuncties meer gebaat zijn bij een toepassing op een computer.
In de complexiteit van het inwerken is het cruciaal om flexibel te blijven en te experimenteren. Ontwikkel een inwerkprogramma dat niet alleen de organisatiecultuur weerspiegelt, maar ook aansluit bij de individuele behoeften van nieuwe werknemers. Wil je meer inspiratie? Neem gerust contact op, ik ga graag met je in gesprek.
0 reacties