Iedere organisatie wil graag dat nieuwe medewerkers zich snel thuis en betrokken voelen. Met een goede onboarding kun je er voor zorgen dat zij zich de kennis, vaardigheden en gedrag eigen maken die nodig zijn om zo snel mogelijk effectief onderdeel uit te kunnen maken van de organisatie.
De “Employee Journey”
Het onboarding proces is onderdeel van de totale Employee Journey. Deze journey start op het moment dat iemand voor het eerst in aanraking komt met de organisatie en eindigt wanneer de organisatie weer wordt verlaten.
Ze bestaat uit de volgende drie fasen:
- Instroom: Hieronder vallen merkbouw (employer branding), reputatie management en werving van personeel;
- Doorstroom: Medewerkers worden te werk gesteld en vinden hun weg in de organisatie (employment, internal engagement);
- Uitstroom: external engagement.
Onderdelen van onboarding komen voor in elk van deze fasen, zelfs bij uitstroom.
Onboarding komt uit de Verenigde Staten en was aanvankelijk slechts een online proces. Ze was bedoeld om een nieuwe werknemer via het internet alvast kennis te laten maken met de organisatie, de collega’s en geldende procedures. Inmiddels omvat onboarding het hele inwerkproces, on- en offline.
Waarom onboarding?
Een goede onboarding zorgt voor een kickstart, bevordert de medewerkersbetrokkenheid en is kostenbesparend, m.n. door lager personeelsverloop. Immers, wanneer een medewerker niet goed wordt begeleid in deze fase bestaat de kans dat je al binnen een half jaar een exitgesprek met deze medewerker voert.
0 reacties